De Vroede Vrouw » Mediteren

Mediteren

Meditatie is de enige bewuste en systematische menselijke activiteit waar het in de kern niet gaat over het verbeteren van jezelf of ergens anders te komen, maar wel om simpelweg te realiseren waar je al bent.’ – Jon Kabat-Zinn

We hebben het vandaag de dag erg druk. Het werk stelt veel eisen aan ons en het sociaal netwerk vraagt ook steeds meer van onszelf. Daarnaast de druk van het snel moeten reageren op de mail en whats-app maken dat we met duizend en één dingen tegelijkertijd mee bezig zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat we dat eigenlijk niet kunnen en als we door blijven gaan in de hectiek dat vroeg of laat “de stoppen weleens door kunnen slaan”.

In Japan weten ze al eeuwenlang hoe ze het beste gezond kunnen blijven en optimaal te blijven functioneren. En inmiddels weten we in de westerse wereld dat ook.

Als we regelmatig mediteren zorgen we voor meer rust en stabiliteit in ons dagelijks leven. Spanning en stress kun je er mee te lijf gaan en het kan je leven op vele manieren positief veranderen. Hoe gek het ook klinkt maar met een meditatie van 10 minuten per dag creëer je meer tijd om de noodzakelijke taken te verrichten. Daarnaast is het gewoon fijn om te doen.

Maar wat is mediteren nu precies?

Pak een bal en gooi hem in de lucht en vang hem weer op. In het korte moment dat de bal door de lucht vliegt en je ogen de bal volgen en je de bal weer vangt ben je al aan het mediteren. Je concentreert je alleen op de bal en je denkt verder even nergens aan. Niet wat je net hebt gedaan of wat je nog moet doen. Een meditatie is niets meer of minder dan in het NU zijn. Alleen dit moment telt.

Hoe mediteer je?

Dat is een veelgehoorde vraag en uit ervaring weet ik dat als je met een aantal mensen mediteert, dat het makkelijker is dan thuis alleen op de bank. Ook al heb je nog zo’n mooie meditatiemuziek op staan.

Daarom organiseer ik ook meditatieavonden. Op deze avonden komen we met een groep mensen bij een om te mediteren. Meestal zijn er 2-3 verschillende meditaties op een avond Na de meditatie evalueren we deze. Het is heel fijn om te delen en je leert veel van elkaar. De sfeer is rustig en iedereen accepteert de ander zoals hij is. Iedereen is OK.

De volgende pijlers zijn altijd aanwezig omdat dat de essentie van een meditatie is:

Aandacht focussen.                                                                                                                  

We focussen ons op één ding of object Deze focus kan o.a. op onze ademhaling, sensaties in ons lichaam. Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze zintuigen. Als we ruiken, voelen, luisteren of proeven Hebben we geen tijd om na te denken en laten we onze zintuigen ons bewust er van zijn wat er op dat moment bij je afspeelt. Soms gebruik ik kaarsen of andere objecten waarop we ons focussen. De ervaring leert dat dat goed werkt.

Aandacht weer terugbrengen.

Natuurlijk dwalen je gedachtes af. Dat is normaal en zeker in het begin. Als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar het meditatieobject of de focus. Dit doen we heel rustig en met begrip. Want het heeft totaal geen zin om daar geërgerd door te worden. In tegendeel. Constateer het, accepteer het en ga weer terug naar je focus.

Accepteer wat er is en omarm het.

Alle geluiden en gevoelens laten we tijdens een meditatie van ons afglijden. Vaak horen we nog het geluid om ons heen maar we kunnen ook dat geluid ervoor laten zorgen dat we nog dieper in de meditatie gaan.

De meditatieavonden worden regelmatig gehouden. Raadpleeg mijn agenda en geef je op.